Duikcursus CDC - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sven Warris - WaarBenJij.nu Duikcursus CDC - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sven Warris - WaarBenJij.nu

Duikcursus CDC

Door: Sven

Blijf op de hoogte en volg Sven

17 Oktober 2008 | Australië, Cairns

Eindelijk was het dan zo ver: de duikcursus ging van start! De groep cursisten werd verzameld bij de winkel van het Cairns Dive Center voor de benodigde papierwinkel voordat we naar het klaslokaal bij het zwembad werden vervoerd. De klas bestaat een Amerikaans/Canadees stel, een jonge vrouw uit Zwitserland, een man uit Amerika, 4 jongelui (3 jongens 1 meisje) uit Zweden (door de instructeur gedoopt tot 'Team Sweden') en een meisje uit Australie. Een gezellige zooitje, geleid door een maffe instructeur bekend als Westy.
De eerste twee dagen bestaan uit een aantal theorielessen, waarin uitgelegd wordt hoe al je apparatuur werkt en waarin vooral veiligheid naar voren komt. De andere helft van de dag liggen we in het zwembad en leren we de basis van het duiken: drijven op en in het water, dalen en stijgen, dat soort zaken. Na het afleggen van een examen zijn we helemaal klaar om de rest van de praktijk te leren op het Great Barrier Reef!
Er zijn verschillende duikcursussen die je kunt volgen: de meesten kiezen voor 2 dagen op de boot, waarmee je gecertificeerd bent tot 18 meter onder water. Een cursist koos voor de optie om 3 dagen te gaan: dan krijg je alleen nog een paar extra duiken, zonder een nieuw certificaat. Ik heb gekozen voor de 4 dagen op de boot. Dan ben je gecertificeerd tot 30 meter (dieper mag je niet gaan als recreant) en krijg je ook een aantal specialiteiten waar je uit kunt kiezen.
De eerste dag op de boot bestaat uit 3 duiken, waarbij vooral de geleerde kennis herhaald wordt. Zo moet je laten zien dat je je masker van water kunt ontdoen en je buddy van zuurstof kunt voorzien in het geval dat hij zonder komt te zitten. Ook is het zwembad natuurlijk niet enorm diep, dus dat is ook best spannend om voor het eerst te doen! 's Avonds kun je een nachtduik doen: in het donker het water in en met een zaklamp het koraal bekijken. Deze nacht is alleen voor de cursisten die maar een nacht blijven, dus ik blijf dit keer op de boot achter. Niet zo erg, want ik weet dat ik er zelf nog 2 mag doen.
De tweede dag is voor je certificering 'open water'. De eerste duik gaat naar 18 meter, waar je nog een aantal dingen moet laten zien dat je die beheerst. De tweede duik is een soort van funduik waarin de instructeur onderwater allerlei geintjes uithaald en de cursisten uitnodigt/uitdaagt ook wat lol te trappen. Dit mondt uit in het dragen van een zonnebril en 'drinken' van een blikje bier, uiteraard zonder masker en regulator (ding dat je van zuurstof voorziet) in je mond en nog veel meer ongein ;-)
Aan boord worden onze certificaten uitgereikt en dan volgt er 's middags nog een fun-duik. Je mag dan lekker rondzwemmen op het GBR en omdat je nu lang niet zo veel met je spullen etc bezig bent, heb je veel tijd om om je heen te kijken en nog meer te genieten van de omgeving.
De meesten verlaten de boot die dag maar aangezien het de hele tijd een komen en gaan van groepen is, zijn er altijd mensen aan boord om mee te kletsen en mee te duiken.
Die avond krijg ik de kans om voor het eerst in het donker te duiken. Dat is best spannend allemaal! Met een zaklampje ga je op zoek naar dieren die zich overdag niet of minder laten zien, zoals haaien en roggen. En die hebben we ook gezien die nacht! Echt super! Ook ziet het koraal er 's nachts heel anders uit. De kleuren zijn veel helderder natuurlijk, omdat je het nu direct verlicht en zeker na een meter of 5 maakt dat een enorm verschil.
De volgende ochtend staat mijn 30 meter duik op het programma. Omdat ik de enige ben aan boord die dit gaat doen, is het 1 op 1 met de instructeur. Westly is weer naar de wal en nu is Dennis mijn instructeur. Hij lijkt er nog meer lol in te hebben om naar 30 meter te gaan dan ik. Hij heeft neemt 3 eieren mee en een plastic fles met lucht om te laten zien wat de effecten zijn van de enorme druk op die diepte... Maar eerst komt er een ander 'interessant' moment: na 22 meter loop je het risico om 'narced' te raken. Je lichaam bevat dan zoveel stikstof dat je hersenen raar kunnen gaan doen. Sommige mensen worden accuut dronken, gaan raar doen (zoals hun regulator uitdoen en deze voor een vis houden omdat die nu eenmaal ook lucht nodig heeft) of functioneren op een heel laag tempo. Van te voren weet je nooit wat jou gaat overkomen, dus dat is afwachten dit keer. Maar we gaan in 1 stuk door naar 30 meter! Ik heb nergens problemen en hoor tot een kleine groep die geen effecten ondervindt. Nouja, dat dacht ik dan, maar dat komt later wel.
Op 30 meter opent de instructeur de 2 eieren en die bljven intact ronddrijven! Heel apart om een ei van binnen te kunnen zien zo. De fles is ondertussen compleet in elkaar gedrukt (de druk is ongeveer 4 atmosfeer op die diepte). Hij vult hem weer met lucht en een beetje water zodat de fles weer een normaal formaat heeft. Bedenk dus, dat de fles van binnen nu ook op 4 atmosfeer staat! Ter referentie: een autoband is meestal rond de 2,5 atmosfeer. We nemen op die diepte een flink aantal foto's (volgen later, ik zit nu in een internbet cafe) en gaan dan rustig aan weer terug. De zee ziet er op die diepte anders uit en we zien een overvloed aan prachtige vissen en koraal.
Eenmaal weer aan de oppervlakte aangekomen draait Dennis de dop van de fles en het water onderin wordt met kracht uit de fles gedrukt. Dit heeft als gevolg dat de fles vele meters de lucht in schiet.

De andere specialiteiten die ik die dag verder mag doen: fotograferen (uiteraard ;-), navigeren (kompas onderwater), bootdrop (met een kleine boot gedropt worden en dan terugzwemmen onderwater) en nog een nachtduik. Daarnaast nog een flink aantal funduiken en lekker snorkelen! Al met al 13 duiken gedaan en een stuk of 3 keer wezen snorkelen. Het Great Barrier Reef is net zo mooi als iedereen altijd beweerd heeft. Jammer dat het enorm bedreigd wordt door de opwarming van de oceanen en mogelijkerwijs over een aantal decennia niet meer staat :-( Ofja, om nog even terug te komen op 'getting narced'... Op mijn laatste dag samen met mijn duikbuddy Duncan naar 26 meter geweest. Op de weg terug dacht ik even dat er een enorme stroming mij duizelig aan het maken was... Toen ik mijn dieptemeter controleerde bleek die 21 meter aan te geven. Een lichte vorm van dronkenschap dus! Het bijzondere van dit effect is, dat als je een beetje minder diep gaat, het effect direct verdwijnt en geen blijvende schade oplevert. Waarom dit proces optreedt is onduidelijk. Misschien dat mijn collega's daar hun licht op kunnen laten schijnen? Ik ben erg nieuwsgierig namelijk!

Het voelt alsof je in een groot aquarium rond zwemt. Een kleine greep uit de dieren die ik gezien heb: haaien, roggen, schildpadden, kreeften, Nemo's, trompetvissen en 'lionfish' (uiterst giftig!)

Als afsluiting met de crew en een aantal cursisten in Cairns pizza gegeten en op stap geweest. Dat was weer erg gezellig!
De volgende dag vertrekt de bus naar Townsville waar ik de ferry neem naar Magnetic Island!

  • 20 Oktober 2008 - 12:55

    Iris:

    Die foto met die nemo-visjes heb ik ook:P

  • 21 Oktober 2008 - 00:15

    Sven:

    @Iris: ook zelf gemaakt? :P

  • 21 Oktober 2008 - 07:42

    Lisette:

    Oh ik ben jaloers hoor!!!

    Liefs lisette

  • 30 Oktober 2008 - 09:16

    Roosje:

    ow wat staat dat je schattig:D:D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2008

Dingo's kijken op Fraser Island

24 Oktober 2008

Whitsunday Cruise

20 Oktober 2008

Airlie Beach

17 Oktober 2008

Maggie Island

17 Oktober 2008

Duikcursus CDC
Sven

Actief sinds 24 Juli 2008
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 22780

Voorgaande reizen:

31 Juli 2008 - 30 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: